”VI TYCKER ATT VI HAR NÅN FORM AV VETORÄTT…” Förskollärares uppfattningar om kränkningar i förhållandet mellan pedagoger och barn

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

Författare: Annika Jonshede; Lena Sköld; [2009]

Nyckelord: yrkesetik; förskola; kränkningar; respekt;

Sammanfattning: BAKGRUND: Kränkningar förekommer över allt i samhället så även i förskolan fast detinte borde förekomma. I Sverige finns det lagar och styrdokument som pedagoger i förskolanhar att rätta sig efter. Riktlinjerna i dessa beskriver det förhållningssätt förskolan skaförespråka. Barn blir påverkade av de pedagoger de möter och det är därför av vikt att lyftafenomenet kränkning till diskussion och vidga kunskaperna.SYFTE: Syftet med studien är att undersöka förskollärares uppfattningar om kränkandehandlingar i förhållandet mellan pedagoger och barn.METOD: Fenomenografi är en kvalitativ forskningsansats som är lämplig att använda vidstudier där man vill beskriva människors uppfattningar. Målet är att se de intervjuadesuppfattningar av ett visst fenomen och kategorisera dessa. Vi vill betona att ansatsen i vårundersökning inte är rent fenomenografisk. Vi valde att använda oss av den riktade, öppnaintervjun som redskap.RESULTAT: Resultatet har utfallit i tre kategorier som redogör för vad förskollärareuppfattar som kränkande i förhållandet mellan pedagoger och barn. En kategori visar på attkränkning uppfattas som att man gör någon illa genom handling eller genom att såraindividens känslor. I den andra kategorin uppfattas kränkning att man utövar makt. Den tredjekategorin beskriver förskollärares uppfattningar om kränkningar som att inte visa respektgenom att negligera barn, att ej bekräfta barns känslor eller att sätta pedagogers heder förebarnet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)