Begreppskartor i matematikundervisningen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Kunskapsöversikten som följer presenterar hur begreppskartor kan användas i undervisning-en i syfte att kartlägga samt utveckla elevers begreppsförståelse. Som lärarstudenter har vi under den verksamhetsförlagda utbildningen uppfattat en utmaning i lärarens arbete. Utma-ningen att individanpassa undervisningen ligger i att kartläggningen av elevernas kunskaper kräver mycket tid, tid som inte finns. Därför föll intresset på verktyg som kan underlätta detta kartläggningsarbete samtidigt som det kan gynna lärandeprogressionen. För att besvara vår frågeställning genomfördes en litteraturundersökning i söktjänster relevanta för utbildningsvetenskaplig forskning. Vilket resulterade i ett urval av artiklar som kunde leda kunskapsöversikten framåt. Resultatet delades, för tydlighetens skull, in i olika delar. Den första delen beskriver verktyget i sig. Vidare följer delarna kring hur begreppskart gynnar lärandet samt hur de kan användas i progressionsarbetet. Slutligen redogörs för vad vi utläst ur resultatet och slutsatser presenteras i punktform. Väl medvetna om att frågan i sig inte enbart har ett svar följer här vad vi anser är ett fördelaktigt arbetssätt med verktyget begreppskartor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)