Kinesiska universitetsstudenters uppfattningar om sexualundervisning för ungdomar i Kina

Detta är en Kandidat-uppsats från Akademin för hälsa, vård och välfärd

Sammanfattning: Sexualitet och reproduktion utgör två centrala delar i människors liv och är integrerade i vår personlighet. Det är därför viktigt att från tidig ålder skapa en god grund för sexuell hälsa och välbefinnande. Att se ungdomar som handlingskraftiga aktörer och göra dessa delaktiga i diskussioner i en öppen dialog bidrar till ökade möjligheter för skapande och vidmakthållande av en hälsosam livsstil. Skolan utgör därför en viktig arena för hälsofrämjande och preventivt arbete då de flesta ungdomar kan nås där. I Kina infördes en obligatorisk nioårig skolgång för Kinas samtliga ungdomar år 1986 och år 2002 infördes även obligatorisk skolbaserad sexualundervisning.   Studien syftade till att undersöka hur kinesiska universitetsstudenters upplever sexualundervisning för ungdomar (10-19 år) i Kina samt behov av förändringar och pågående utvecklingstendenser. Kvalitativa intervjuer genomfördes med tre kinesiska universitetsstudenter och kontakt togs med en nyckelperson i Kina vilken översatte material enbart till denna studie.   Resultatet visade på att den skolbaserade sexualundervisningens utformning varierade inom Kina samt att dess implementering och utformning behöver stöttas mer.  Vidare framkom utvecklingsbehov av delaktighet och inflytande i sexualundervisningen. Även arbete för förbättrad kommunikation mellan lärare och elever behövs och ett salutogent synsätt behöver utvecklas.   Genom samarbete med andra länder, exempelvis med Sverige, kan dagens öppensinnade förändringsprocess ytterligare nyanseras.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)