Potentialspel och iterativt spelande
Sammanfattning: Vi sammanfattar delar av teorin kring potentialspel och visar dess koppling till trängselspel, samt illustrerar dess relevans med exempel. Dessutom introducerar vi iterativt spelande som metod för att hitta rena Nashjämvikter i potentialspel, och anarkipriset som ett kvantitativt mått på konsekvenserna av att varje spelare strävar efter att minimera den egna kostnaden i ett spel. Därefter använder vi trängselspel för att modellera ett vägnätverk inspirerat av Braess paradox, där den genomsnittliga restiden i ren Nashjämvikt förvånansvärt nog försämras när en ny väg läggs till i nätverket. Vi definierar också en algoritm baserad på iterativt spelande och ger empiriskt stöd för att det genomsnittliga antalet iterationer innan den når en ren Nashjämvikt i slumpmässiga potentialspel varken beror på antalet spelare eller strategier.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)