Effektivisering av organisationens processkartläggning : En fallstudie vid Länsstyrelsen Gotlands Län

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Industriell teknik

Sammanfattning: Vi lever i en omvärld med oförutsägbarhet och ett högt förändringstempo. Det är en utmaning att skapa förmåga för att vi ska kunna ställa om och anpassa oss till förändringar. Nyckeln till ett framgångsrikt förändringsarbete är att vara mottaglig för förändringar och kunna genomföra dem. Länsstyrelsen Gotlands Län kartlägger alla sina processer men arbetet har tagit längre tid än väntat. Syftet med examensarbetet är att synliggöra möjligheter för att effektivisera processkartläggning. Syftesfrågor som har använts i studien är vilket ledarskap behövs för att stödja arbetet? Hur kan förändrad kultur hjälpa till i förbättringen? Hur kan medarbetarna kompetensutvecklas för att möta behoven? Studien är en fallstudie där datainsamlingen har skett i form av intervjuer. Teori som använts i studien berör offensiv kvalitetsutveckling, förändringsarbete, hållbar verksamhetsutveckling, ledarskap och dialogkompetens. I studien har fem olika teman utkristalliserats i ett Orsak verkan diagram. Resultat visar orsaker till att processkartläggningen är ineffektiv. Arbetet har kommit fram till att delar av ledningen inte är tillräckligt engagerade för att processkartläggningen ska vara så effektiv som möjligt. En plan för genomförande för effektivisering har tagits fram. För att effektivisera processkartläggningen bör ledningen införa ett arbete med förbättringscykeln. Slutsatsen är att verksamhetsutveckling och ständiga förbättringar har stor betydelse för att organisationen ska kunna verka i en föränderlig omvärld, effektivisera de egna processerna och möta ständigt ökade kundkrav så att en bra kostnadseffektivitet uppnås.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)