”Om femtio år är det nog kört” : En kvalitativ studie om svenska mellanstadieelevers uppfattningar om klimatförändringarna

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

Sammanfattning: Många forskare menar att klimatförändringarna är vår tids största ödesfråga. För att möta de stundande klimatproblemen läggs ett stort ansvar på skolan och den undervisningen eleverna får ta del av. Klimatundervisningen ska dels leda till att eleverna lär sig om miljöfrågor, hur klimatförändringar uppstår, både de naturligt förekommande såväl som de vi människor påverkar, dels inge tilltro till sin egen förmåga att kunna leva hållbart och ta välgrundade beslut som rör klimatet. För att lärarna ska kunna utforma en undervisning som möter elevers uppfattningar behövs det kunskap om vilka uppfattningar svenska grundskolelever kan ha. Den här studien syftar till att svara på vilka uppfattningar svenska elever har om orsaker till-, konsekvenser av- och åtgärder för att bromsa klimatförändringarna, samt vilka informationskällor de har. Metoden som har använts för datainsamling är semistrukturerade fokusgruppsintervjuer med 15 svenska elever i årskurs 6. Materialet har sedan analyserats genom tematisk analys. Resultatet visar att även om eleverna har fått samma undervisning i ämnet, av samma lärare, skiljde sig deras uppfattningar om klimatförändringarna. Resultatet visar också att eleverna sätter sina egenintressen före klimatet även om de anser att handlingarna skulle vara effektiva åtgärder att bromsa klimatförändringarna. Många elever ställde sig också skeptiska till skolstrejk för klimatet, både att själva delta och nyttan med att andra skolstrejkar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)