Butiken som ett varumärke : Hur kan fristående butiker genom marknadskommunikation bygga ett starkt och attraktivt varumärke?

Detta är en M1-uppsats från Institutionen för teknik och samhälle

Författare: Ana Kolenda; Homam Mansour; [2010]

Nyckelord: Varumärke;

Sammanfattning: Marknaden är i ständig utveckling och det uppstår mer och mer konkurrens, därför måste butiker skilja sig från andra butiker på marknaden. Detta kan de göra genom ett starkt varumärke som kunden föredrar framför andra. Det centrala i marknadskommunikationen är varumärket, detta skall kommuniceras på ett korrekt sätt till den definierade målgruppen för att det är dessa som reklamen riktas till. Vi vill således med denna uppsats belysa marknadskommunikationens betydelse i arbetet med att skapa ett starkt och attraktivt varumärke. Detta för att visa vikten av en bra marknadskommunikation som kan visa sig vara deras främsta tillgång, för att skapa ett starkare band med den nuvarande och tänkbara kunden. Den undersökning som vi har gjort byggdes på öppna individuella intervjuer med åtta butikschefer i fristående klädesbutiker. Syftet med undersökningen var att ta reda på hur de olika butikerna arbetar med sin marknadskommunikation för att signalera sitt varumärke. Vi var intresserade av butikschefernas inställning till sitt varumärke och hur de skapar positiva associationer till butikens namn. Vi valde att undersöka fristående butiker då dessa kan vara mer kreativa i sin marknadskommunikation och inte har styrning på samma vis som de kedjeanslutna butikerna har. Dock har de fristående butikscheferna kanske inte samma ekonomiska möjligheter som de stora kedjorna. Resultatet visar att det främsta en butik måste göra är att definiera en tydlig målgrupp som de skall rikta sin marknadskommunikation till. Är målgruppen alldeles för bred skapas inget fokus i reklamen och målgruppen känner inte igen sig i den. Att utnyttja rätt kommunikationskanaler som målgruppen använder sig av är väldigt viktigt. Utformning av marknadskommunikation är tidskrävande och kostnadskrävande, därför måste butikerna arbeta effektivt med utformningen av marknadskommunikationen så att det ger ett bra resultat. En produkts livscykel är idag väldigt kort inom klädesbranschen och nya varor etableras ständigt, det är därför extra viktigt att skapa ett gott omdöme om sitt varumärke som målgruppen känner ett lojalt förhållande till. Att bygga ett starkt och attraktivt varumärke är en oavbruten process, att utveckla och uppgradera sig är en förutsättning för att få ett framgångsrikt varumärke.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)