Kunskap - Ett redskap i stallmiljön

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Sociologi

Sammanfattning: Ett naturbruksgymnasium är ett socialt rum. Inom det sociala rummet finns det olika fält som hästtjejerna befinner sig på,inom dessa fält synliggörs hästtjejernas positioner genom deras kapitalinnehav. Syftet med studien är att analysera hästtjejernas upplevelse av gruppen som finns i stallmiljön och vad som ger status i stallmiljön. Empirin bygger på kvalitativa intervjuer med fem hästtjejer i åldern 18 – 19 år vid ett naturbruksgymnasium. Den valda teorin utgår från Bourdieus teori om det sociala rummet, fält- och kapitalbegrepp, begreppet stigmatisering utifrån Goffman, begreppet grupp och innebörden av gruppmedlemskap utifrån ett socialpsykologiskt perspektiv med utgångspunkt från Rupert Brown, Lars Svedberg och Dan Stiwne.Genom analysen av empirin och de valda teorierna visar resultatet att kunskapskapital påverkar hästtjejers position inom grupperna i stallmiljön och innehav av kunskapskapital ger en hög status inom stallmiljön.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)