Digitala verktyg i idrottsundervisningen : Fördelar och nackdelar med digitala verktyg i idrottsundervisningen
Sammanfattning: Röstproblem är ett stort problem inom idrottsläraryrket, många lärare upplever att de får röstproblem i sitt yrkesutövande. Röstproblem är mest relaterat till idrottsläraryrket och det är oftast lärare i idrott och hälsa som söker hjälp för dessa besvär. Röstproblem är även vanligt för aerobics instruktörer. Syftet med detta självständiga arbete har varit att undersöka konsekvenserna med digitala verktyg och om digitala verktyg är ett bra verktyg i idrottsundervisningen eller ett överflödigt verktyg i idrottsundervisningen. Detta ämne har granskats för att försöka få en helhetsbild av digitala verktyg kopplat till idrottsundervisningen och för att se om digitala verktyg är något man bör använda i idrottsundervisningen eller inte använda i idrottsundervisningen. Studiens frågeställningar är: Hur uppfattar idrottslärare och idrottsinstruktörer användningen av digitala verktyg och i vilka sammanhang kan de utgöra ett stöd i idrottsundervisningen? Arbetet har utförts med hjälp av kvalitativa intervjuer. Två idrottslärare, en äldre i Stockholms innerstad (Lärare 1) och en yngre i Stockholms yttre område (Lärare 2) och två idrottsinstruktörer, en äldre i Stockholms innerstad (Instruktör 1) och en yngre i Stockholms yttre område (Instruktör 2) har intervjuats. Resultatet visar att båda idrottslärarna använder sig av datorer i idrottsundervisningen för att kommunicera med eleverna och båda idrottsinstruktörerna använder sig av mobiltelefoner i idrottsundervisningen för att motivera deltagarna. Lärare 1 menar att användandet av digitala verktyg har en positiv effekt på miljön och att kommunikationen fungerar på ett smidigt sätt. Det empiriska materialet visar att både Instruktör 1 och Lärare 2 upplever att digitala verktyg kan öka elevernas motivation eftersom idrottsundervisningen blir underhållande med hjälp av digitala verktyg. Instruktör 2 upplever digitala verktyg som ett bekvämt verktyg i idrottsundervisningen. Det empiriska materialet visar att endast Instruktör 2 använt sig av digitala headset i idrottsundervisningen. Lärare 1 upplev digitala spel som en negativ konsekvens av digitala verktyg. Lärare 2 sade att det digitala kunde ta över idrottsundervisningen. Både Instruktör 1 och Instruktör 2 upplev att digitala verktyg kunde krångla med batterierna. Ingen av individerna upplev röstproblem för tillfället, vilket har uttryckts av flera individer och var en utgångspunkt för undersökningen. Samtliga deltagare har använt sig av digitala verktyg i idrottsundervisningen. Det empiriska materialet visar att det finns fler positiva svar av digitala verktyg än negativa svar av digitala verktyg i idrottsundervisningen. Det empiriska materialet visar också att en idrottslärare upplevt röstproblem tidigare i sitt idrottsläraryrke. Idrottslärare kan använda sig av röstförstärkare i stora idrottshallar för att förebygga röstproblem. Röstproblem i idrottsläraryrket kan bero på röst ansträngningar utan röstförstärkare och på grund av den dåliga akustik som råder i idrottshallarna. Deltagarnas svar kan bero på deras tidigare erfarenheter och digitala verktyg kan ha en positiv inverkan på idrottslärares verksamhet. För att stärka resultatet i detta självständiga arbete skulle man kunna inkludera andra metoder, till exempel enkäter för att se om det finns några liknande resultat som bekräftar de kvalitativa intervjuerna.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)