Project Loveday : Föreställningar i fan-producerade reklamfilmer.

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Jönköping/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

Författare: Johan Hetting; Oskar Bouveng; [2018]

Nyckelord: Fandom; Tesla; user-generated content;

Sammanfattning: Tesla är ett multinationellt företag som tillverkar och säljer elbilar bland många andra produkter och tjänster. Vår studie kommer primärt fokusera på Tesla Motors, den del av företaget som producerar och säljer bilar. Tesla är inte ett traditionellt företag när det gäller reklam och marknadsföring då de aldrig har marknadsfört sig via traditionella mediekanaler som TV-reklam, tidningar eller radio. Istället förlitar de sig på sina fans, och använder deras sociala mediekanaler för marknadsföringsändamål. Eftersom Tesla är ett modernt och tekniskt företag som får stor uppmärksamhet runt om i världen är det inte konstigt att människor finner företaget och deras produkter intressanta, därav har en fan-gemenskap vuxit kring upp företaget. Fandom är en kultur baserad på ett gemensamt intresse kring ett visst ämne eller en specifik sak. Kulturen är byggd på gemenskap och ett gemensamt intresse kring ämnet i fråga där fansen delar samma värden. Syftet med fandomproduktioner är inte att tjäna pengar, utan att dela materialet med andra personer som har samma intresse för ämnet. Tesla är medvetna om att det finns en stark fangemenskap runt företaget, vilket ledde till att de lanserade "Project Loveday" - ett projekt där deras fans fick möjligheten att skapa egna Tesla-reklamfilmer som senare skulle sändas och publiceras på Teslas egna hemsida. Syftet med vår studie är att få fram vad Teslas fans och entusiaster vill kommunicera i sina egenproducerade filmer under kampanjen “Project Loveday”. Detta kommer göras genom att vi besvarar våra frågeställningar som innefattar hur fans och entusiaster framställer Teslas elbilar i sina egenproducerade filmer, samt vilka futuristiska konnotationer, symboler, ideologier, och myter som syns i dessa filmer. Med hjälp av semiotisk analys som metod kommer vi kunna tolka de olika tecken som förekommer i de utvalda filmerna, samt analysera dess innehåll på ett begripligt sätt för att sedan skapa en djupare förståelse kring vad man försöker förmedla. Studiens resultat visade att de föreställningar kring framtiden som förekommer i Project Loveday innefattar associationer till rymden och den teknik den bär med sig, samt att Tesla Motors besitter denna teknik och därmed kan ses som en del av framtiden.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)