Verksamhetsstrategier mot blankning : En kvalitativ intervjustudie om svenska bolagens styrsätt för att motverka blankning

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

Sammanfattning: Introduktion: Blankning är ett sätt för en investerare att tjäna på att bolagets aktiekurs faller och har anklagats för att vara bakomliggande orsak till flera finansiella kriser. Det finns olika anledningar till att ett bolag blankas, likaså kan ett bolag påverkas av blankningen på olika sätt. Den befintliga forskningen behandlar främst den amerikanska marknaden och de tekniska åtgärder bolagen utövar för att minska blankning. Därmed finns det en lucka i forskningen kring huruvida svenska bolag verkställer strategier eller inte för att mildra blankning.   Syfte: Syftet med studien är att undersöka om svenska bolag verkställer strategier för att motverka blankningsnärvaro och förstå varför bolag har valt att styra på ett visst sätt vid en blankningssituation. Metod: Studien genomfördes med en kvalitativ forskningsansats och nyttjar empirisk såväl som teoretiskt material för att kontrastera den teoretiska referensramen med upptäckter i den empiriska data. Den primära datainsamlingen utgörs av semistrukturerade intervjuer med fyra av de femton mest blankade bolag enligt Finansinspektionen för april 2021 där analysering av den empiriska data har följt en trestegsprocess bestående av beskrivning, systematisering och kombination.   Slutsats: Studien har visats sig att de fyra bolag som har intervjuats inte sysslar med aktiva strategier mot blankning eftersom det finns en överensstämmande bild bland bolagen att det ska vara en fri marknad och att aktörerna får ta egna beslut. Resultatet visar att de svenska bolagen fokuserar på det långsiktiga tillväxt och att bibehålla transparens gentemot marknaden som i slutändan ska rättfärdiga deras värdering.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)