”Moderat men inte måttlig. Enligt vänstern är jag en av Apokalypsens ryttare” - En kvalitativ studie om populistisk kommunikation

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Under de senaste åren har en ökning skett av populistisk kommunikation, vilket kan ses som en konsekvens av den övergripande medialiseringen av samhället och politiken. Tidigare forskning har främst fokuserat på populismens ideologiska positionering och den politiska eller populistiska aktören i sig och inte på populism som kommunikationsstrategi. Med bakgrund av detta syftar denna stu-die till att identifiera samt öka kunskapen kring hur populistiska element samt poli-tiska kommunikationsstrategier tar sig uttryck inom en digital samtida kontext. En kvalitativ innehållsanalys har använts som metod för att studera Twitterinlägg från en politisk aktör. Resultaten visar att kommunikationsstrategier inom ett negativt spektrum är särskilt framträdande och på olika sätt används i kombination med varandra inom ramen för populism. I analysen tematiseras detta vidare som ett negativt politiskt narrativ, där förenkling av komplexa sakfrågor och ironi som ett centralt kommunikativt verktyg även har identifierats som genomgående teman. Det kan argumenteras för att dessa strategier tillsammans med populismens identifierade element, är bärande i att bygga upp det politiska narrativet. I diskussionen konceptualiseras detta vidare i tankar kring huruvida populismen all-tid är beroende av vissa kommunikativa strategier för att existera, samt en potentiell transformation av demokratin som vi känner den idag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)