Innehållet på förstasidan : En analys av Aftonbladets och Expressens förstasidor under en 30-årsperiod

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med den här studien är att jämföra Aftonbladets och Expressens förstasidor under fyra olika år för att se vilka förändringar som har skett. I kontext till detta har vi även undersökt mediemarknadens utveckling. Åren vi har undersökt är 1977, 1987, 1997 och 2007. Undersökningsmaterialet är 182 förstasidor som är väl utspridda under de fyra åren. Vi har använt oss av en syntetisk vecka där man till exempel undersöker måndagen från en vecka, tisdagen veckan därpå osv. Vår främsta utgångspunkt har varit Marina Ghersettis forskning om den alltmer utbredda sensationsjournalistiken samt andra teoretiker som forskar inom samma område. Den kvantitativa studien visade att brott förekommer mest som huvudnyhet på förstasidorna samt att det förekommer mer nyheter om kändisar än vad det gjorde för 30 år sedan. Den vanligaste huvudaktören är den ”vanliga människan” och huvudnyhetens ursprung och källa är oftast från Sverige. Den kvalitativa analysen pekade ut att det har skett en förändring på tidningarnas förstasidor. Bilderna har blivit mindre i storlek men fler samt att reklam på tidningarna förekommer i allt högre utsträckning nu än för 30 år sedan. Undersökningen visade också att tidningarnas förstasidor liknade varandra mer utseendemässigt för varje år som gick.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)