Förskolebarns förståelse och inställning till Covid-19 rekommendationer i förskolemiljö : En kvalitativ intervjustudie med förskolebarn från Mellansverige

Detta är en Magister-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Introduktion: Hälsan är ojämnt fördelad redan i tidig ålder och förskolan har möjlighet att verka kompenserande för barnens ojämlika uppväxtvillkor. Förskolans agerande i pandemitider kan påverka barnens utveckling och framtid. Barnkonventionen slår fast att barn har rätt att uttrycka sin åsikt i alla frågor som rör barnet, dock saknas barns egna perspektiv i kartläggningen kring pandemirekommendationer i förskolemiljö. Nivån av health literacy har betydelse för vilken effekt olika insatser får, dock är barns nivå av health literacy sparsamt undersökt. Syftet med studien var att ur förskolebarns perspektiv undersöka deras förståelse och inställning till pandemirekommendationer i förskolemiljö, under covid-19 pandemin 2020–2021. Metod: Femton förskolebarn intervjuades med en semistrukturerad intervjuguide med bildstöd. Empirin analyserades genom kvalitativ innehållsanalys med deduktiv ansats. Kategorierna bestämdes utifrån pandemirekommendationerna i intervjuguiden. Sorteringen till tema utfördes enligt Nutbeams (2000) nivåbeskrivning av health literacy som analysredskap. Resultat: På funktionell nivå av health literacy framkom att rekommendationerna accepterades, samtidigt som det inte upplevdes bra att behöva undvika något. På interaktiv och kritisk nivå framkom reflekterande tankar kring rekommendationerna, framförallt vilken inverkan de hade på den sociala samvaron. Om rekommendationen innebar hinder för den sociala samvaron blev inställningen till rekommendationen mer negativ. Positiv inställning visades till handtvätt, utomhuslek samt att lämnas och hämtas utomhus. Negativ inställning visades till att stanna hemma när man endast var lite sjuk, hålla avstånd samt att inte ta på andras ansikten. Neutral inställning visades till att tillämpa hostetikett samt att undvika att röra sitt ansikte. Slutsats: Den sociala gemenskapen i förskolemiljön har stor betydelse för barn. Barn bör inte rekommenderas hålla avstånd till varandra på förskolan. De preventiva åtgärderna bör alltid vara i bruk, med särskilt fokus på handhygien och uteaktiviteter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)