En studie om den fria lekens betydelse i förskolan : Förskollärares resonemang kring barns fria lek i förskolan

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med studien är att utveckla kunskap om hur förskollärare resonerar kring barns fria lek. Datainsamlingsmetoden var kvalitativa semistrukturerade intervjuer med åtta förskollärare. Resultatet av studien har analyserats utifrån ett sociokulturellt perspektiv. Resultatet visar att förskollärare använder den fria leken som ett redskap för barnens utveckling och lärande. Förskollärares inställning att agera i en stöttande och guidande roll i barnens fria lek är även något som framkommer i resultatet. Även hur förskollärare intar en observerande roll och hur de väljer att träda in i den fria leken är något som framkommer i resultatet. Studiens slutsats visar på hur förskollärare genom att inta en observerande roll kan uppmärksamma hur barns fria lek utvecklas. Att träda in i en fungerande lek är något som de gärna inte gör utan att ha belägg för det, som en förskollärare uttryckte: ”…om leken flyter på och man ser att det sker på allas villkor och man ser att det blir en bra lek, så behöver ju inte jag gå in och störa den”.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)