Digital vägledning efter coronapandemin : En kvalitativ studie om studie- och yrkesvägledares förhållningssätt till digital vägledning efter coronapandemin

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

Sammanfattning: Från och med 1 april 2022 klassas inte längre Covid-19 som en allmänfarlig- eller samhällsfarlig sjukdom och restriktionerna som tidigare tvingade fram digital vägledning i skolor gäller inte längre.Studiens syfte och frågeställning är att undersöka hur studie- och yrkesvägledare förhåller sig till digital vägledning efter covid-19 pandemin och vilka fördelar- samt nackdelar de upplevt med digital vägledning.I denna kvalitativa studie intervjuades sex studie- och yrkesvägledare där alla informanterna var verksamma på olika grundskolor. Intervjuerna har gjorts med utgångspunkt i en semistrukturerad intervjuguide.Genom att analysera intervjuerna med hjälp av Malténs kommunikationsteori och Egans The Skilled Helper Model har vi besvarat vårt syfte och frågeställning. Egan och Maltén beskriver bland annat att icke-verbal kommunikation är en viktig komponent i kommunikation då denna utgör en stor del av samtal.Resultaten i denna studie visar att digital vägledning missar en del av den icke-verbala kommunikationen då parterna till viss del inte kan se varandras kroppsspråk.Det framkommer även att samtliga informanter har uppfattningen att den digitala vägledningen aldrig kan ersätta det fysiska mötet face-to-face men att det finns fler fördelar än nackdelar med digital vägledning.I studien lyfts också att vissa särskilda grupper, till exempel elever med NPF-diagnos och hemmasittare gynnas av digital vägledning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)