Miljöbilspremien - Diskussioner och ställningstaganden gällande miljöbilspremien

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

Författare: Rima Dauod; Nefiseh Farzin Saba; [2009]

Nyckelord: miljöbilar; environmental cars;

Sammanfattning: Vi valde att undersöka varför miljöbilspremien infördes, vilka nackdelar respektive fördelar den har, om målen med införandet uppnåtts samt varför den ska slopas i förtid. Förutom detta undersökte vi vilka åtgärder som ska vidtas istället för miljöbilspremien. Därtill försökte vi få svar på vilka insatser som staten har planerat att genomföra för att uppnå de nationella målen gällande koldioxidutsläppsminskningen. Fallstudien baseras på sex intervjuer av personer från både statliga myndigheter och intresseorganisationer: Naturvårdsverket, Naturskyddsföreningen, Gröna Bilister, Motormännen, Miljödepartementet samt Transportstyrelsen. Utifrån vår studie kom vi fram till att miljöbilspremien infördes för att stimulera användningen av bränsle effektiva bilar, miljöbilar, och öka andelen miljöbilar i nybilsförsäljningen. De tydligaste nackdelarna med premien är att den enbart gäller för privatpersoner och dessutom ger den möjlighet till bilister att tanka icke-miljövänligt bränsle. De märkbara fördelarna med miljöbilspremien är att den ger ett konkret svar på vad en miljöbil är och den har stimulerat allmänheten att både involveras och belönas. Anledningen till att den ska slopas i förtid är att den blev för dyr och dessutom har staten uppnått sitt mål med införandet av premien. Miljöbilspremien ersätts med fem års skattebefrielse för miljöbilar. De främsta styrmedlen som staten använder för att reducera koldioxidutsläppen är koldioxidskatten och handeln med utsläppsrätter. Slutligen anser vi att miljöbilspremien är en miljömässigt bra åtgärd men inte ekonomiskt försvarbar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)