Tolkar vi olika? : En essä om föräldrars inflytande och delaktighet i förskolan

Detta är en M1-uppsats från Södertörns högskola/Lärarutbildningen

Sammanfattning: Sammanfattning Vi har båda erfarenhet av att vi ofta fått dåligt resultat när föräldrarna svarat på enkätfrågor som handlar om delaktighet och inflytande, vilket bidragit till att vi skriver denna essä. Vi intar även ett hermeneutiskt perspektiv och kopplar ihop med vår essä där båda handlar om att tolka och försöka förstå andra människor utifrån olika perspektiv. I riktlinjer från förskolans läroplan går att läsa att vi ska ge föräldrarna möjligheter till delaktighet i verksamheten, samt att förskolan ska ha en “nära och förtroendefullt samarbete med hemmen” (Lpfö 98/16, s. 13). Vad innebär det utifrån olika perspektiv?   Denna vetenskapliga essä bottnar i att vi känner oss ifrågasatta av föräldrar som vi anser vill ha inflytande och delaktighet i verksamheten som inte stämmer överens med hur vi ser på det, vilket har resulterat i att vi känner oss ifrågasatta i vår profession. Vår utgångspunkt baseras på självupplevda dilemman som vi presenterar i våra berättelser. I denna vetenskapliga essä har vi fått möjligheten att diskutera både enskilt och tillsammans över våra berättelser och med relevant litteratur har det gett oss inspiration och en större kunskap som har bidragit till essäns utformning. Vi vill undersöka och reflektera över vad som kan påverka samarbetet mellan föräldrar och pedagoger, samt hur föräldrar och pedagoger ser på inflytande och delaktighet i förskolan. I vår reflektion som sedan följer söker vi en förståelse utifrån föräldrarnas och vårt eget perspektiv för att försöka få inblick i hur vi själva agerat och varför. I vårt slutord har vi kommit fram till att om samverkan mellan föräldrar och pedagoger ska fungera måste föräldrarnas möjlighet till inflytande och delaktighet i förskolans verksamhet vara baserad på kommunikation och förståelse utifrån varandras perspektiv. Vi har även kommit fram till att inflytande och delaktighet kan ha olika betydelse för oss pedagoger och för föräldrarna. Förskolans läroplan är tolkningsbar och det finns inget rätt eller fel, men en förståelse för hur olika vi tolkar den är en förutsättning för att få ett så bra samarbete som möjligt.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)