Att konstruera för tillverkning : En arbetsmodell för ett enstyckskonstruerande företag

Detta är en Master-uppsats från KTH/Integrerad produktutveckling; KTH/Maskinkonstruktion (Avd.)

Författare: Thomas Bejefalk; [2010]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: SammanfattningDynaMate AB, som är ägare av DynaMate Industrial Services, är ett fristående helägt dotterbolagtill Scania CV AB. Bolaget startade sin verksamhet 1993 och då inledningsvis som enunderhållsavdelning inom och åt Scania. Under första halvåret av 2001 ombolagiserades dockDynaMate AB för att kunna erbjuda produktionsstöd även till andra kunder. Under 2009 bildades såDynaMate Industrial Services AB (DIS), där detta företag idag erbjuder specialkompetens inomautomation, el och mekanik. Med stöd av företagets kompetenser och erfarenhet av produktionsstödlöser de kundens problem från idé till färdig maskin.I Scanias regi har DynaMates uppdrag oftast vilat på enskilda konstruktörer, som då agerat bådeprojektledare, genomförare och slutförare. Som en konsekvens av detta har beslut i många fallendast varit informella och/eller muntliga, där uppdragsdokumentation och eventuellaritningskorrigeringar varit bristfälliga. I samband med att DIS nu, i allt större utsträckning, riktar sigmot andra kunder än Scania, krävs därför större krav på standardiserade arbetssätt med effektivaremetoder för att snabbare kunna angripa och lösa problem.Det primära syftet med detta projekt var att ta fram ett förslag till en standardiserad, enkel ochöverskådlig arbetsmodell för att minska ledtider, produktkomplexitet och underlättakonstruktionsarbetet. Detta för att skapa möjlighet till ökad uppdragsbeläggning på konstruktörerna,samt bättre kvalitetssäkring av produkt gentemot kund.Examensarbetet genomfördes med stöd från litteratur inom aktuellt område, utifrån vilkenintervjufrågor formades. Dessa intervjuer genomfördes med konstruktörer inom DIS avdelning förmekanisk konstruktion samt tillverkande företag.Det sammanställda resultatet visade på flera områden som en konstruktör bör tänka på förenstyckstillverkning. En av de främsta bristerna som påpekades av tillverkning är avsaknad av måtti ritningar. Dessutom förekom åsikter om onödigt fina toleranssättningar, radier och faser. Dessa äralla faktorer som bidrar till ökad ledtid och produktkomplexitet.Det förslag till ny arbetsmodell som presenteras i detta examensarbete är en fasindelad sekventiellmodell, där kund och tillverkning involveras i större utsträckning än idag. Detta för att lättare kunnasäkerställa att tillverkning får korrekt tillverkningsunderlag från konstruktion, samt att produktenuppnår kundens förväntningar. I modellens faser finns dessutom flera riktlinjer som avser vara ettstöd för konstruktören i sitt arbete.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)