Barn och ungas delaktighet på HVB : En kvalitativ studie ur personalens perspektiv

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Jönköping/HHJ, Avd. för beteendevetenskap och socialt arbete

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka i vilken utsträckning ungdomar, ur personalens perspektiv, har möjlighet att vara delaktiga i sin vårdplacering. För att uppnå detta syfte har 11 individuella intervjuer med behandlingspersonal samt verksamhetschefer på HVB utförts. Med utgångspunkt i intervjumaterialet har sedan en tematisk analys genomförts. Resultaten visar att personalen arbetar för att delaktiggöra ungdomarna, dock inom vissa uppsatta ramar. Resultatet visar även att personalen motiverar ungdomarna för att få med dem ”på tåget”. Vidare framkommer det att personalen ofta verkar vara under intrycket av att de gör ungdomarna mer delaktiga än resultatet visar. Den tematiska analysen kommer även att kopplas till Arnsteins delaktighetsstege (1969) samt Shiers delaktighetsstege (2001).

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)