”Love boosting” på arbetet : En kvalitativ studie om organisationskultur, motivation och styrning

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Sociologiska institutionen; Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning:

Organisationskultur är det arbetsklimat och de arbetssätt som företag skapar utifrån sina värderingar och visioner. En central aspekt av organisationskultur är att förmedla företagets värderingar och få medarbetare att göra värderingarna till sina egna, för att på så sätt förbättra företagets produktivitet och resultat. Syftet med denna uppsats är att undersöka hur strategier för att förmedla organisationskultur på en arbetsplats kan skapa motivation och samtidigt styra de anställda. För att undersöka detta genomfördes en kvalitativ studie på ett rekryteringsföretag, där tio semistrukturerade intervjuer genomfördes med anställda på olika positioner. Fokus låg på att få en helhetsbild av företagets kultur och arbetssätt för att se hur dessa kan motivera och styra de anställda. För att tolka våra resultat har vi utgått från Foucaults teori om makt med fokus på disciplineringsprocessen. Resultatet visar att organisationskultur inom företaget implementeras och förmedlas via olika strategier som på olika sätt motiverar och samtidigt styr de anställda. Vi valde att kategorisera dessa strategier som: Värderingar och stämning, Arbetsuppgifternas utformning, Rekrytering och introduktion, Fysiska arbetsmiljö, Mål och feedback samt Ledarskap och kommunikation. Slutsatsen av denna studie är alltså att strategier som syftar till att motivera de anställda på det undersökta företaget på ett eller annat sätt kan få en styrande och kontrollerande effekt. Detta bland annat genom öppen kommunikation, informellt ledarskap och goda sociala relationer mellan kollegor. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)