Dagens representation av etniciteter i marknadskommunikation av kosmetika : Hur Kicks inkluderar mångfald i deras mediekanaler

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för design

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur mångfald representeras inom sminkindustrin i Skandinavien, med fokus på Kicks. Undersökningen är baserad på en analys av innehållet på Kicks Facebook-sida och deras hållbarhetsrapporter. Materialet som analyserats är hämtat från tidsperioden 2017-2018.   Metoderna som har använts för att genomföra denna uppsats är kvantitativ innehållsanalys av bilderna på Kicks Facebook-sida och kvalitativ textanalys av deras hållbarhetsrapporter. Den kvantitativa metoden som har använts är byggd på artikeln “A Transnational Analysis of Skin Tone Ideals in Cosmetic Advertisements in Women’s Lifestyle Magazines” av Wanjiru G. Mbure & Jennifer Stevens Aubrey.   I den kvalitativa innehållsanalysen så visar resultatet att Kicks framtidsvisioner och uttalanden inom frågan om mångfald inte går hand i hand med vad som faktiskt förekommer i praktiken, då man fortfarande kan se en stor brist på representation i deras mediekanaler. Resultatet av den kvantitativa innehållsanalysen visar att inkluderingen av mångfald har förbättras under tidsperioden som har analyserats, dock i ett litet omfång.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)