Minnets betydelse för läsförståelse vid användning av lässtrategier : En systematisk litteraturstudie

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

Sammanfattning: I denna systematiska litteraturstudie är det övergripande syftet att undersöka minnets betydelse vid olika lässtrategier. Syftet har konkretiserats genom frågeställningen: Vilken betydelse har minnet för de tre strategierna: repetition, frågeställande och motivation? Genom sökningar i olika databaser och genom manuella sökningar har de vetenskapliga artiklarna och avhandlingarna påträffats. Minnets betydelse i forskning går att finna men inte alltför frekvent när det kommer till en kombination med lässtrategier. Forskning visar att lässtrategier är viktiga för elever och deras minne, vilket även finns med i Lgr -11 som omnämner lässtrategier och dess betydelse i det centrala innehållet i ämnena svenska och svenska som andraspråk. Lässtrategier används när läsförståelsen fungerar för eleven. Om pedagogen använder sig av repetition är det av vikt att göra det innan för lång tid passerats sedan det första lärtillfället. Repetition är inte alltid den mest framgångsrika strategin; studier visar att ett fokus på de huvudtankar som råder i en text är bäst att koncentrera sig på. Att använda sig av strategin där pedagogen ställer frågor till eleverna förefaller vara en av de mest utbredda strategierna i skolan och fungerar mycket bra för minneskapaciteten hos elever. Alla elever behöver lässtrategin motivation/uppmuntran men hur pedagogen använder den har stor betydelse.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)