Hur kemiläromedel på gymnasiet framställs ur ett genusperspektiv

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

Författare: Ninnie Jensen; [2017]

Nyckelord: Genus; Kemi; jämställdhet; läromedel;

Sammanfattning: Skolan ska aktivt och medvetet främja kvinnors och mäns lika rätt och möjligheter. Eleverna ska uppmuntras att utveckla sina intressen utan fördomar om vad som är kvinnligt och manligt. Eftersom läroböcker är en stor del av elevers vardag borde de vara en viktig del i skolans genusarbete Mitt syfte med den här studien är att belysa om de de utvalda läromedlen lyckas uppnå de krav på jämställdhet som ställs i Lgy11? Det visade sig att bägge böckerna är under all kritik när det gäller Lgy11:s mål om jämlikhet och det tyder på att något måste göras för att sluta exkludera kvinnor och flickor i naturvetenskapens värld. Det kan vara intressant att belysa ämnet eftersom kvinnorna verkar välja bort den naturvetenskapliga forskningen. Det finns säkert flera orsaker som kan kopplas till detta, men det skulle kunna vara så att läromedlen i kemi bidrar till att få flickor att känna sig exkluderade redan på gymnasiet, vilket skulle kunna påverka dem till att göra andra yrkesval så länge som ämnet inte handlar om dem.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)