Handlingserbjudanden i den inre miljön på förskolan : En kvalitativ studie om den inre förskolemiljöns betydelse för barns handlingserbjudanden

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Syftet med studien är att få en fördjupad förståelse för den inre förskolemiljöns betydelse för barns handlingserbjudanden. I vår studie har vi valt att fokusera på hur barns interaktionsmöjligheter påverkas av möblering och materialets tillgänglighet såväl som rumsstorlek. Studien utgår från en kvalitativ forskningsansats där vi genom strukturerade observationer på åtta olika förskoleavdelningar undersökt vilka aspekter som främjar att interaktion uppstår. I vår analys har vi utgått från det neomaterialistiska perspektivet med fokus på relationen mellan objekt, individ och miljö. Resultatet visar att förutsättningar såsom rumsstorlek och flexibilitet, materialets tillgänglighet såväl som hur inredningen tolkas, påverkar hur barnen uppfattar olika erbjudanden till interaktion. Studien visar att en flexibel planlösning med möjlighet att frigöra golvyta och med tillgängligt och strukturerat material främjar barns interaktionsmöjligheter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)