Ägandehyckleri och statushysteri

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syfte: Studien beskriver hur produkter med symboliskt värde fungerar inom access-based consumption (ABC), vilket uppnås genom att analysera hur bilen förknippas med identitet i denna kontext. Detta sker med utgångspunkt i individens motiv, tankar och drivkrafter. Metod: En kvalitativ studie har genomförts med ett hermeneutiskt fenomenologiskt tillvägagångssätt. Den bygger på en abduktiv ansats med teori från välkända vetenskapliga artiklar, tillsammans med empiriskt material från semistrukturerade djupintervjuer. Teoretiska perspektiv: Studien tar sin utgångspunkt i consumer culture theory för att belysa fenomenet ABC och bildelning. Belks teori om extended self används för att undersöka hur den roll konsumtion på en delad marknad spelar i vår identitet. Empiri: Det empiriska materialet består av tio semistrukturerade djupintervjuer från ett urval av bildelningsanvändare mellan 25 - 45 år. Detta ligger till grund för studiens analys. Resultat: Dels skapas identitet i form av personalisering av bilarna i bildelning, dels är ABC en symbolisk resurs i sig, som bidrar till identitet bara genom deltagandet i fenomenet. Sist är ABC även en möjliggörande funktion, som ger oss tillgång till fler symboliska verktyg än traditionell konsumtion. Det ska därmed understrykas att ABC inte nödvändigtvis utgör ett hinder för den identitetsskapande processen, utan i vissa sammanhang snarare är främjande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)