Den materialistiska styrningen i förskola, skola och samhälle
Sammanfattning: Uppsatsen syftar till att undersöka barns konsumtion. Vad kommer barnens inställning till konsumtion från? Kandet bero på: media, den kulturella miljön, den hegemoniska praxisen eller de styrande socioekonomiskaförutsättningarna i barnens närmiljö?Vi vill vidare koppla detta till hur barn upplever sin status i samband med sina ägodelar och titta på vad deraskonsumtion får för konsekvenser, både ur perspektivet värdegrund och hållbar utveckling. För att undersökadessa frågor genomfördes en kvalitativ studie i två olika miljöer, en förskola i Tynnered och i en förskoleklass iGöteborgs södra skärgård. Här intervjuades sammanlagt tre pedagoger.På förskolan och i förskoleklassen genomfördes en enkätundersökning som mer hade formen av enfrågeundersökning. Studien genomsyrades av att de vuxnas röst hördes mycket tydligare än barnens ochanalysen och slutdiskussionen bygger mer på de vuxnas perspektiv, eftersom det visade sig vara nödvändigt attdetta uppmärksammades mer i våra frågeställningar.När vi startade vår studie, trodde vi att vi skulle få ett helt annat resultat än vad som kom fram underarbetsprocessens gång. Vi trodde att det var barnet som styrde konsumtionen men, den styrande länken i allkonsumtion visade sig vara den vuxna som hade en föreställning av vad den trodde barnet ville och behövde ha.Vi fann hur styrande media och reklam var för de vuxnas val av inköp och att det i samhället finns en ram sombeskriver hur den ”lyckliga” människan skall leva för att uppnå detta tillstånd.Vi tror att genom att arbeta med hållbar utveckling i förskola/skola, får barnet en förståelse för vikten av attvärna om den miljö vi lever i. Genom kommunikationen som verktyg för att förstå våra medmänniskormöjliggörs en öppenhet av mångfald och förståelse för varandra där demokratin och empatin blir styrandeelement som vår framtida generation kan bygga vidare på i samhället.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)