Den mansdominerande branschens inverkan på kvinnligt chefskap : En studieinom IT-branschen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

Sammanfattning: Syftet med denna studie är att undersöka kvinnliga chefers upplevelse och framställningen av deras egenskaper i en mansdominerad bransch. Studien tar reda på hur den mansdominerade kontexten inverkar på kvinnors chefskap när det kommer till upplevelse och framställning av egenskaper. Fokus är riktat mot att kunna tolka den inverkandeeffekten av den manliga konstruktionen på både individnivå och från sin omgivning. Den tidigare forskningen ger en inblick i kvinnor som chefers upplevelse av hinder och möjligheter i sin chefsposition. Vidare har den teoretiska referensramen visat hur den sociala omgivningen skapat förväntningar inom könsroller och egenskaper som är kopplade till kvinna respektive man. Studien använder sig av tolv kvinnliga chefer i höga chefspositioner som arbetar inom IT på Volvo. De kvinnliga chefernas respons bidrar med en förståelse för deras chefskap i den mansdominerade IT-branschen. Resultatet av studien konstaterar att upplevelsen för de kvinnliga cheferna har påverkats av den mansdominerande kontexten. Centrala faktorer som påverkat deras upplevelse i sittchefskap har varit minoritetsställningen, balansen mellan den privata och professionella rollen, strukturella hinder samt högre krav på sin arbetsprestation. Fortsatt har resultatet visat att alla kvinnliga chefer har präglats till att framställa manliga egenskaper för att smälta in den mansdominerade arbetsmiljön. De mest imiterade manliga dragen har visat sig vara, strategisk, analytisk och beslutsfattare. I helhet har de kvinnliga cheferna varit överens om att upplevelse och framställning av egenskaper påverkas av personlighet och omgivning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)