Att motivera sig själv- distansarbete under pandemin

Detta är en Kandidat-uppsats från Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

Författare: Ida Jönsson; Stina Tholin; [2021]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Till följd av Covid-19 har många medarbetare som tidigare kunnat arbeta på ett kontor nu blivit tvungna att ställa om och arbeta via distans. Den tidigare forskning som finns har till största del fokuserat på det frivilliga distansarbetet men vad som däremot är ett mindre utforskat område är vad den ofrivilliga omställningen gör med medarbetares motivation. Hur väl det nya ofrivilliga distansarbetet fungerar och vad det gör med medarbetares motivation har därför blivit ett aktuellt och nytt ämne. Utifrån en problemdiskussion utformade vi i studiens syfte vilket är att beskriva medarbetares upplevelse av motivation vid ett ofrivilligt distansarbete i samband med Covid-19. Studien har ett tolkande förhållningssätt, en induktiv forskningsansats och en kvalitativ datainsamlingsmetod i form av semistrukturerade intervjuer, där fallet i studien utgörs av medarbetare som en kollektiv enhet. Datainsamlingen analyserades genom en tematisk analys och resulterade i fem teman vilka är: Motivation och dess individuella skillnader, Upplevelsen av brist på sociala relationer, Upplevelsen av kommunikation, Upplevelsen av gränsdragning mellan arbete och privatliv och Upplevelsen av ett beordrat distansarbete. I dessa teman urskildes positiva och negativa aspekter som i sin tur delades in i individuella och kollektiva upplevelser.  Genom resultat och analys kunde studiens syfte besvaras, vilket visar att det inte finns en kollektiv beskrivning om upplevelsen av motivation vid ett ofrivilligt distansarbete utan att denna upplevelse kan variera från medarbetare till medarbetare. Detta då medarbetare har olika förutsättningar, behov och prioriteringar som har betydelse för hur de upplever motivation.   

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)