VILKEN EVIDENS FINNS DET FÖR UTBILDNING I KOMMUNIKATIONSSTRATEGIER INOM AUDIOLOGISK REHABILITERING? En beskrivande litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

Sammanfattning: Syfte: Syftet med den här beskrivande litteraturstudien var att beskriva utbildning i kommunikationsstrategier inom audiologisk rehabilitering. Bakgrund: Hörselnedsättning påverkar förmågan att uppfatta talat språk och hörapparater återskapar inte fullgod hörsel. Inom audiologisk rehabilitering finns det utbildningar i kommunikationsstrategier som syftar till att underlätta kommunikation. Audiologisk rehabilitering kan bland annat ske i grupp eller via internet. Metod: En beskrivande litteraturstudie av 16 vetenskapliga artiklar publicerade mellan 2005 och 2016. Artiklarna hittades via Pubmed, Cinahl, via referenser till de granskade artiklarna samt via våra handledare. Resultat: Det finns evidens för Active Communcation Education respektive Aktiv Kommunikation som en del av audiologisk rehabilitering, men vidare forskning krävs. Ett flertal studier visar att det finns evidens för internetbaserad audiologisk rehabilitering. Vidare finns det evidens för internetbaserad utbildning i kommunikationsstrategier, men vidare forskning krävs. Inga studier med uttalat syfte att utforska tillgänglighet till utbildning i kommunikationsstrategier inom audiologisk rehabilitering har hittats.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)