Vem har ansvaret i ett nätverk? En kvalitativ studie om ansvarsutkrävande och governancenätverk inom det regionala politikområdet kollektivtrafik.

Detta är en Master-uppsats från Göteborgs universitet/Förvaltningshögskolan

Sammanfattning: Syfte: Uppsatsens syfte är att öka förståelsen av ansvarsutkrävande i governancenätverk. Teori: Det teoretiska ramverket utgörs av teorin om governancenätverk (Sørensen & Torfing, 2006). Inom ramen för governancenätverk används en modell med för ansvarsutkrävande i governancenätverk (Esmark, 2007). Metod: Fallstudie av styrsystemet för kollektivtrafiken i Västra Götalandsregionen. Kvalitativ textanalys av offentliga dokument genomfördes med hjälp av ett analysschema utvecklat utifrån modellen för ansvarsutkrävande i governancenätverk (Esmark, 2007). Aspekter från modellens tre kriterier inkludering, offentlighet och lyhördhet undersöktes. Resultat: Resultatet visar sammantaget få eller inga förutsättningar för ansvarsutkrävande i styrsystemet för kollektivtrafiken i Västra Götaland. Traditionellt ansvarsutkrävande och moraliska valkretsar var mest framträdande inom kriteriet inkludering. Intern granskning inom nätverket och att det finns en ansvarsfördelning i nätverket var mest framträdande inom kriteriet offentlighet. Kriteriet lyhördhet visade att nätverkets aktörer har tydliga mandat men inga tillhörande sanktioner.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)