Företags upplevelser av gerillamarknadsföring

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

Författare: Henrik Melin; Martin Ejresjö; [2014]

Nyckelord: gerillamarknadsföring; upplevelse;

Sammanfattning: Vi lever i en värld där möjligheten för marknadsförare att nå konsumenter aldrig varit större och dagligen utsätts svenska konsumenter för cirka 1 500 reklambudskap. Att det blivit lättare att nå ut för marknadsförare har därmed också bidragit till att det blivit svårare att nå fram med sitt budskap än det varit förut. En av de metoder som utvecklats för att uppmärksamma och nå fram till konsumenter kallas gerillamarknadsföring. Namnet kommer från gerillakrigföring där man utnyttjar flexibiliteten som kommer med mindre styrkor. Det anses vara den underlägsnes metod att använda för att reducera sin motståndare. Studien består av fallstudier av kvalitativ metod med induktiv ansats där det används semistrukturerade intervjuer för att samla in empiri. Studien har avgränsats till att bara undersöka svenska företag som använt sig av gerillamarknadsföring. Den här studiens syfte har varit att undersöka varför företag väljer att använda gerillamarknadsföring, hur de uppleveler sin gerillamarknadsföring, samt vilka för- respektive nackdelar de upplevde med gerillamarknadsföring. Resultatet visar att det finns tre huvudanledningar till att företag väljer gerillamarknadsföring. Företag vill pröva ett nytt sätt att kommunicera sitt budskap, de har kommit på en kreativ och rolig marknadsföringsidé och de upplever det relativt billigt. Resultatat visar även att de flesta företag upplever gerillamarknadsföring positivt. Företagen beskriver att de upplevt både för- och nackdelar med gerillamarknadsföring vilket påverkats av deras låga förväntningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)