Att främja läslust : Lärares och skolbibliotekariers syn på och främjande av läslust i årskurs 1–3

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Linnéuniversitetet/Institutionen för film och litteratur (IFL)

Sammanfattning: Läslust är viktigt för att skapa skickliga och intresserade läsare. Syftet med denna uppsats är att komma fram till hur lärare samt skolbibliotekarier arbetar för att främja läslust i årskurs 1-3. För att ta reda på detta utfördes fem kvalitativa semistrukturerade intervjuer. De intervjuade var två klasslärare i grundskolans lägre år samt tre skolbibliotekarier, totalt arbetade dessa aktörer på  10 skolor. Resultatet visar att det finns flera olika metoder för att främja läslust. Den viktigaste faktorn för främjandet av läslust visade sig vara människor runt omkring eleven som lärare, skolbibliotekarier samt andra vuxna förebilder. De viktigaste momentet visade sig vara bokvalet. Ytterligare viktiga punkter för att främja läslust var högläsning och bokprat. För att främja läslust krävs således en engagerad förebild som sprider positiva känslor kring läsning och handleder eleven vidare i sin läsning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)