Olikheter och avvikelser i förskolans värld- är pedagogers förhållningssätt avgörande?

Detta är en Kandidat-uppsats från Institutionen för beteendevetenskap

Författare: Charlotte Johansson; Eivor Larsson; [2006]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Syftet med vår uppsats är att belysa hur pedagoger definierar olikheter och avvikelser bland barn och hur de beskriver att dessa hanteras i barngruppen inom förskolan. Vi genomförde tio intervjuer med förskollärare på förskolor i en kommun. Enligt respondenterna går begreppen olikheter och avvikelser in i varandra och genomgående i undersökningen ses de som en resurs. I de fall avvikare kategoriseras tror vi det beror på okunskap och oförmåga. Undersökningen visar behov av handledning, professionellt stöd samt värdet av att specialpedagoger finns på förskolorna. Andra slutsatser vi kan dra av vårt resultat är att pedagogernas förhållningssätt är avgörande i arbetet med olikheter och avvikelser. Förskolan måste genomsyras av respekt för barns olikheter och likheter då de grundläggande värderingar som utvecklas har betydelse för vårt framtida samhälle. Vårt ämne ligger i nära relation med specialpedagogiken menar vi då denna är nödvändig för att nå upp till ett önskvärt resultat enligt läroplanen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)