”Språk i alla ämnen”- En kvalitativ studie om det språk- och kunskapsutvecklande arbetssättet

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: Bakgrund: Det sjunkande skolresultatet bland elever på grundskolan rapporteras alltmera och forskningbeträffande skolresultatens nedgång uppmärksammar skilda orsaker, som bland annat demografiska förändringari samhället, reformer i utbildningssystemet, familjeförhållanden samt skolans ekonomiska tillgångar. Lärarna,som har ett ansvar att utforma undervisningen och arbeta på ett sätt som ska främja varje elevs språk- ochkunskapsutveckling, tas dock inte upp.Syfte: Denna studies syfte är att undersöka lärares syn på språk i undervisningen samt deras arbetssätt. Studienshuvudfråga är således ifall lärare för grundskolans senare år har ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt.Ett arbetssätt, som anses gynna varje elevs måluppfyllelse i skolan. En central och ledande teori i studien är densociokulturella teorin, som tar upp språkets betydelse för lärande och som det språk- och kunskapsutvecklandearbetssättet kännetecknas av.Metod: För att kunna undersöka ifall lärare för grundskolans senare år har ett språk- och kunskapsutvecklandearbetssätt, har vi anammat en kvalitativ metod och genomfört semistrukturerade intervjuer med sju lärare, inomde natur- och samhällsorienterande ämnena samt matematik.Resultatet: Studiens resultat visar på att samtliga lärare har ett positivt förhållningssätt till lärarprofessionen,eleverna och undervisningen. De anser likaså att det är möjligt att integrera språk med ämnesinnehåll dock är detendast två som uppfyller stora delar av det språk- och kunskapsutvecklande arbetssättet.Betydelse för lärarprofessionen: För att elever inte ska hamna i underläge och få svårigheter med att uppnåmålen visar forskning på att det är betydelsefullt att lärare i samtliga ämnen arbetar på ett språk- ochkunskapsutvecklande arbetssätt, då språk- och kunskapsutveckling hör ihop. Ett arbetssätt som inte borde varafrämmande för lärare, då språkets betydelse för kunskapsutveckling uttrycks tydligt i läroplanen och ettarbetssätt som likaså borde te sig naturligt i undervisningen, då många klasser i den svenska grundskolan intebestår av elever som befinner sig på en enhetlig språknivå och som inte har samma språkliga förutsättningar föratt kunna förstå delar av undervisningen och därmed uppnå målen i ämnet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)