Bemanningsplanering för butiker inom telekombranschen : En fallstudie över Tele2butikernas bemanningsbehov

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Optimeringslära och systemteori

Författare: Maria Häggbom; Karin Åsenius; [2015]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Påverkas besökarnas konverteringsgrad av bemanningen? Hur bör man bemanna för att hinna med alla besökare? Kan man matematiskt ta fram en nivå för butiksbemanning utifrån historisk data? Den här rapporten undersöker möjligheten att förutse besöks- och försäljningsmönster för butiker i telekombranschen, och tidsåtgången för respektive med en tillräcklig säkerhet för att praktiskt kunna användas för schemaläggning. Denna rapport visar att det är möjligt att förutspå förväntad ankomstintensitet med en statistisk säkerhet som möjliggör bemanningsanpassningen efter denna. Den visar också att både förväntad betjäningstid och inköpsmönster är viktiga faktorer för att kunna prognostisera framtida bemanningsbehov. Det har setts att förväntad betjäningstid och försäljningsmönster är svårare att prognostisera med hög statisk säkerhet. Rapporten visar att det är möjligt att matematiskt konstruera en modell för att ta fram förväntad ankomstintensitet och förväntat antal köp och i kombination med förväntad betjäningsintensitet ta fram en rekommenderad bemanningsnivå. Rapporten visar också att det finns ett samband mellan ökad bemanning och ökad konverteringsgrad sett till medelvärden, men med stor variation i hur stor konverteringsgraden är.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)