Varför talar inte praktikanten? En fallstudie om en SFI-studerandes interaktion på en praktikplats på landsbygden

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att redogöra för en fallstudie om hur en SFI-studerandes identiteter, den sociala kontexten av dennes liv samt den sociala och ideologiska kontexten av såväl kommunens arbetsmarknad som dennes praktikplats på landsbygden formar SFI-studerandens investering i att tala. Studien handlar om en SFIstuderande som började sin praktik på en förskola i en landsbygdskommun. Materialet hämtades genom kvalitativa metoder som observationer och intervjuer. Observationerna fångade handlingar kring SFI-studeranden samt yttranden av SFIstuderanden, förskolechefen och arbetsgruppen. SFI-studeranden och en handläggare på den lokala arbetsförmedlingen intervjuades. Materialet analyserades med hjälp av två begrepp, språkideologi och investering. I modellen av investering ingår begreppet identitet. Analysen visar att SFI-studerandens investeringar i att tala varierade beroende på dennes val av identiteter som skulle investeras för att få utdelning. Trots SFI-studerandens vilja att träna att prata, kunde dennes investering i att tala utebli när denne bedömde att chansen att utveckla sitt andraspråk genom att yttra sig som språkinlärare var liten. De inblandade aktörernas välmenande uppmuntrande ord för att SFI-studeranden skulle prata mer hade dessutom endast begränsad effekt när deras språkideologiska föreställningar om hur andraspråksinlärare är inte stämde överens med SFI-studerandens egentliga upplevelse. Studien stämmer överens med tidigare forskning som t.ex. Sandwall (2013) om att praktik i sig inte nödvändigtvis eller automatiskt innebär lärande- eller språkutvecklingspotential för SFI-studerande. Studiens bidrag till befintlig forskning är ett empiriskt material om SFI-studerandes praktik på landsbygden samt att studien i enlighet med Darvins och Nortons (2015) teoriram inte bara riktar uppmärksamheten mot den sociala kontexten utan också den språkideologiska kontexten av SFI-studerandes investering på praktikplatser.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)