Vårdpersonals upplevelser och erfarenheter av debriefing efter en kritisk händelse : En litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

Sammanfattning: Bakgrund: Vårdpersonal kan vara i behov av krisstöd efter professionsrelaterade kritiska händelser. Debriefing används som krisstöd för vårdpersonal men effekten är omdiskuterad. Syfte: Syftet var att belysa vårdpersonals upplevelser och erfarenheter av debriefing efter en kritisk händelse. Metod: En allmän litteraturstudie genomfördes. Tio artiklar analyserades med inspiration av innehållsanalys. Resultat: Två huvudkategorier uppkom med tillhörande subkategorier: Upplevt behov av debriefing med tillhörande subkategorier Emotionellt behov och Professionellt utvecklingsbehov samt Aspekter som påverkar debriefingens effekt och användning med tillhörande subkategorier Organisatoriska och individuella aspekter och Aspekter angående debriefingens struktur. Vårdpersonalen upplevde att debriefing kunde tillgodose det emotionella behovet och det professionella utvecklingsbehovet efter kritiska händelser samt leda till förbättrad vård och ökad patientsäkerhet. Debriefingens användning och effekt påverkades dock av ett flertal omgivningsfaktorer. Konklusion: Vårdpersonal har ett stort behov av krisstöd som debriefing men sjukvårdsmiljön försvårar effektiv användning av debriefing. Vidare forskning krävs för att debriefing ska kunna användas effektivt, alternativt för att finna fler lämpliga krisstöd för vårdpersonal.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)