Gruppbehandling av talängslan vid en studenthälsa- en kvantitativ förstudie i reguljär verksamhet

Detta är en Master-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för psykologi

Sammanfattning: Våga tala-kursen har under flera år funnits tillgänglig för studenter vid en högskola som behandling för talängslan. Behandlingen har bedrivits i grupp, med inriktning mot KBT. Den här studien syftade till att med kvantitativa metoder i form av självskattningsformulär undersöka effekten av denna behandling. Studiens frågeställning var om deltagarna i en våga tala-kurs skattade upplevda symtom och funktionspåverkan som förbättrade efter genomgången kurs, samt vid uppföljning en månad senare. Vår experimentgrupp utgjordes av 19 deltagare som genomgick behandlingen och genomförde skattningarna vid kursstart, avslut och uppföljning. Resultaten visade på statistiskt signifikanta förbättringar i skattad funktionspåverkan och upplevelse av ångest, med måttliga effektstorlekar. Inga signifikanta förändringar noterades i skattningar av undvikande, generell oro och psykologisk flexibilitet, även om vissa tendenser kunde noteras. Då ingen kontrollgrupp fanns att tillgå, eftersom studien genomfördes i reguljär verksamhet, kunde vi inte utesluta att effekten orsakades av andra faktorer än insatsen. Slutsatsen blev att Våga talakursen kan vara orsak till uppmätta förändringar, men att vi inte kunde säkerställa att den var det.Vår studie fungerade därmed som en förstudie till en eventuellt kommande randomiserad, kontrollerad studie.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)