Vägen till förståelse : En konkretisering av en matematisk problemlösningsprocess och dess implementering i undervisning

Detta är en Magister-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

Sammanfattning: Intresset bakom denna studie är att skapa en konkretisering till elever av Pólyas fyrastegsprocess för bearbetning av matematiska problem. De fyra stegen som Pólya föreslår för bearbetning av matematiska problem är: förståelseskapande för problemets innebörd, planerande av lösningsarbete, genomförande av lösningsarbete samt utvärdering av lösningsprocessen. Fyrastegsprocessen konkretiseras genom framgångsfaktorer för varje steg i processen. En systematisk läsning och sortering av läsningen har genomförts för att undersöka vilka framgångsfaktorer som hade kunnat konkretisera de olika stegen i processen. Utifrån de framgångsfaktorer som har utstuderats inom varje steg av processen har ett elevunderlag skapats. Syftet är att elevunderlaget ska bidra med vägledning för elever när de ska bearbeta matematiska problem. För att lärare ska kunna introducera elevunderlaget för eleverna så att de förstår hur de ska använda underlaget har en design för implementering skapats. Designen har utformats utifrån Smith och Steins fem undervisningspraktiker. De fem praktikerna är ett förhållningssätt för lärare att använda under deras undervisning i problemlösning i matematik. De fem praktikerna är förutse, överblicka, välja ut, ordna och koppla ihop. Utifrån dessa praktiker har en stegvis implementeringsdesign av elevunderlaget utformats. Sammanfattningsvis har denna studie genererat ett elevunderlag som utgör en konkretisering av Pólyas fyrastegsprocess samt en implementeringsdesign för lärares implementering av elevunderlaget i undervisning.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)