Mångfaldsekvationen : En fallstudie om ett multinationellt företags mångfaldsarbete

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Allt oftare lyfts mångfaldens betydelse för att vidga perspektiv och öka innovationskraft. Således har företag kommit att inkludera mångfald i strategier och arbetssätt i större utsträckning. Mångfaldsbegreppet som sådant är komplext och innefattar en mängd olika attribut, vilket leder till att det blir upp till det enskilda företaget att definiera begreppet. Det multinationella företaget Spotify utför omfattande mångfaldsstyrning och med utgångspunkt i aspekterna motiv, perspektiv och strategier kartläggs företagets arbetssätt gällande mångfald. Därtill undersöks vilka attribut, från traditionella demografiska till kognitiva, som anses betydelsefulla för att uppnå mångfald. En fallstudie genomförs och data samlas in genom nio intervjuer med anställda på företaget. Studien visar på att företaget har både interna och externa motiv till att arbeta med mångfald och realiserar dessa genom en proaktiv strategi som lokala dotterbolag är med och utformar. Det framkommer även att Spotify omfamnar en bred definition av mångfald och lägger stor vikt vid att skapa en jämn könsfördelning. Företagets strävan mot att optimera grupprestation riktar också fokus mot kognitiva aspekter av mångfald.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)