Livsmedelsbutikers frukt- och grönsakssvinn : En kvalitativ intervjustudie om orsaker och åtgärder till matsvinn i livsmedelsbutiker

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för kost- och måltidsvetenskap

Sammanfattning: Bakgrund: Ungefär en tredjedel av all mat som produceras från alla delar i leveranskedjan slängs, trots att 870 miljoner av värdens invånare svälter. Samtidigt orsakar matsvinn omfattande växthusgasutsläpp och kostar samhället stora summor pengar. Olika länders aktörer behöver stå i framkant och tänka miljösmart för att minimera matsvinnet i hela produktionsledet. Svenska livsmedelsbutiker är därmed en del av denna kedja som behöver minska sitt matsvinn. En faktor som kan orsaka matsvinn i livsmedelsbutiker vad gäller frukt och grönsaker är konsumenters attityder, kompetens och beteenden. Utöver detta kan det också finnas andra orsaker, vilket i sin tur kommer att påverka vilka åtgärder som bör vidtas från exempelvis en livsmedelsföreståndares sida. Syfte: Syftet var att undersöka hur livsmedelsföreståndare för frukt- och grönsakssortimentet i svenska livsmedelsbutiker resonerar kring hur butikens frukt- och grönsakssvinn kan uppstå samt minskas.  Metod: En kvalitativ intervjustudie genomfördes med fem livsmedelsföreståndare från svenska livsmedelsbutiker med större karaktär, det vill säga butiker som hanterar större volymer livsmedel och har större antal kunder, snarare än en liten lokalbutik. Intervjuerna spelades in, transkriberades och analyserades med kvalitativ innehållsanalys. Resultat: Konsumenternas kvalitetskrav, okunskap om vad en dålig vara egentligen är, samt klämmande och petande på frukt och grönsaker orsakade matsvinn i butiken. Butikens krav och rutiner orsakade även svinn såsom felaktig temperatur vid transport och inom butiken, hyllpåfyllnadskrav, sortimentskrav och kampanjer. Åtgärder som butiker kan vidta för att minska matsvinnet är bättre rensvarvshantering och prisreducering, inspektion av butikens lager, att skänka svinn till välgörenhetsdonationer, samt återanvända svinnet till matlagning som säljs till kunder och butikspersonal. Slutsats: Alla orsaker och åtgärder som lyfts i studien är ett samspel med faktorer som behöver vara välfungerande. Är en aspekt ur funktion kan ett obefogat ökat matsvinn förekomma. Studiens resultat har visat att det inte endast är konsumenten som behöver förändra sitt beteende, utan även livsmedelsbutiken och dess samspel med konsumenters förväntningar på bra råvaror.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)