Swing it magistern, swing it! -En studie om dans som verktyg i undervisning

Detta är en C-uppsats från Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med denna studie har varit att ta reda på hur man i skolan kan använda dans och rörelse som ett verktygför ökat lärande. Vi har också undersökt några av de problem och möjligheter som uppdagas i arbetet med dansoch rörelse i skolan samt huruvida det finns teoretiskt stöd för att arbeta med dans som verktyg i undervisning.Ytterligare en fråga har varit om vissa elevers lärande gynnas särskilt av denna metod? För att finna svar påfrågeställningarna har vi genomfört kvalitativa intervjuer, för att få uttömmande svar med informanternaspersonliga ställningstaganden. Vi har valt informanter som integrerar dans och rörelse med andra ämnen ochverksamheter och som inte enbart arbetar med dans som en isolerad företeelse. Två av informanterna har ocksåen mer övergripande roll i arbetet för dans i skola i egenskap av danskonsulenter. Den teoretiska bakgrundenbygger till stor del på forskning kring lärande och mänskliga intelligenser men också på en mer kulturell syn pålärande genom estetiska verksamheter. Resultatet visar på att dans kan bidra till ett känslomässigt engagemang,vilket vi anser vara viktigt för många elevers lärande, samt att dans är en viktig källa till icke verbalkommunikation. Vi har också blivit varse att dans är ett ämne som kan användas på olika sätt, med olika syftenoch att dans som eget ämne är viktigt och förtjänar status. Men dans och rörelse har även en viktig roll somverktyg för att bidra till ökad förståelse, även i andra ämnen. Dans möts ofta av ett positivt mottagande i skolanmen trots detta har den, varken som eget ämne eller som verktyg i andra ämnen, särskilt hög status. För attstatusen ska höjas och för att dans ska få en mer central roll i skolan har vi kommit fram till att teoribildning, merdans på lärarutbildningen samt mer handledning för lärare är viktiga faktorer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)