Högläsning i förskolan - En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av sina arbetssätt med högläsning för att främja barns litteracitetsförmågor

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: Syftet med studien var att undersöka hur förskollärare beskriver hur de arbetar med högläsning för att främja barns litteracitetsutveckling. Vi valde att undersöka detta, eftersom vi efter våra verksamhetsförlagda utbildningsperioder, hade delade tankar om hur förskollärare arbetar med högläsning i förskolan. Därför valde vi att undersöka detta för att skapa oss en förståelse för hur det ser ut i verksamheten, det vill säga hur förskollärare beskriver sitt arbetssätt med högläsning, och inte bara hur vi ser det som utomstående. De teoretiska utgångspunkterna vi använder oss av i studien är litteracitetsperspektivet, begreppet framväxande litteracitet och begreppet multimodalitet. Studien bygger på en kvalitativ forskningsmetod med semistrukturerade intervjuer där fyra förskollärare intervjuades. Intervjuerna genomfördes digitalt via en digital app som heter Zoom och vi använde oss av 10 intervjufrågor. Resultatet i studien visar utifrån förskollärarnas beskrivningar att de arbetar med en regelbunden högläsning. Förskollärarna beskriver att de använder sig av olika strategier för att strukturera upp en högläsningsstund som skapar förutsättningar för barnens litteracitetsutveckling. De olika strategier som förskollärarna beskriver att de använde sig av var att dela in barngrupperna i mindre grupper. Resultatet visar utifrån förskollärarnas beskrivningar att deras arbete med högläsning stärker barnens språk. Förskollärarna beskriver att deras arbete med högläsning kan stärka barnens ordförråd, läsförståelse och förståelse för nya ord och begrepp. Vidare visar studiens resultat utifrån förskollärarnas beskrivningar att de hela tiden använder sig av en multimodal kommunikation när de läser för barnen, men att barnen också använder sig av en multimodal kommunikation tillbaka.Nyckelord: Emergent literacy, förskollärare, högläsning, literacy, multimodalitet

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)