Supporterskap, supporterkultur och kommersialisering.

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Sociologi

Sammanfattning: De senaste decennierna har fotbollsvärlden genomgått en accelererande kommersialiseringsprocess, där enskilda investerare fått ett ökat inflytande. Den österrikiska klubben SV Austria Salzburg köptes 2005 upp av läskedrycksföretaget Red Bull som gjorde en total omdaning av klubben, med bland annat byte av namn och klubbfärger som följd. Bland supportrar, men även inom forskningen, beskrivs Red Bull Salzburg som en typisk representant för den kommersiella fotbollen. Malmö FF är en medlemsstyrd förening, med betydligt mindre ekonomiska resurser. I augusti 2014 möttes de båda klubbarna i två matcher som avgjorde vilken klubb som skulle gå vidare till Champions League. Med utgångspunkt i hemmamatchen och en intervjustudie undersöker jag bland annat supporterskap, supporterkultur och fotbollens kommersialisering. Uppsatsen är kvalitativ med en empiri som består av intervjuer, etnografiska observationer och genomgång av filmsekvenser och dokument. Teoretiskt bottnar den i sociologiska begrepp som emotioner, social interaktion, identitet och kommersialisering. Resultat: Det empiriska materialet visar att supportkulturen kring medlemsföreningen Malmö FF bärs upp av aktiva supportrar vars deltagande är identitetsskapande och präglas av ett starkt känslomässigt förhållande till klubben. Ett viktigt inslag i kulturen är att genom symboler och ritualer på ståplatssektionen skapa emotionell energi för att stödja det egna laget. De aktiva supportrarna utgör en social rörelse. Även Malmö FF präglas av den kommersialisering och kommodifiering som utmärker den europeiska elitfotbollen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)