"Mitt namn identifierar mig. Det är så man vet och känner igen mig" : En språkvetenskaplig studie om samband mellan namn och identitet hos gymnasieelever

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

Författare: Isabelle Carlholmer; [2020]

Nyckelord: Onomastik; egennamn; tilltalsnamn; efternamn; identitet;

Sammanfattning: I den här uppsatsen undersöks sambandet mellan namn och identitet hos gymnasieelever. Syftet med arbetet är att försöka förstå hur den kopplingen kan se ut och om kopplingen är starkast för förnamnet eller efternamnet samt om stavningen är en faktor som kan påverka identifikationen. I enkätundersökningen går det att avläsa att en överlägsen majoritet av informanterna trivs med både sina för- och efternamn och skulle inte vilja byta bort något av dem utan anledning. Både för- och efternamnen verkar ligga eleverna nära hjärtat då ytterst få kan tänka sig att byta bort eller ändra stavning på förnamnet, och de uttrycker att de tycker om sitt efternamn väldigt mycket och tycker att det symboliserar sin familj. Stavningen kan vara en bidragande faktor till om man identifierar sig med tilltalsnamnet eller inte, men inte nödvändigtvis.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)