Neutral religionsundervisning? : En kvalitativ studie om lärares upplevelser av att motverka religiösa konflikter i årskurs F-3.

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: I denna studie är syftet att undersöka lärares upplevelser av religiösa konflikter bland elever i årskurs F-3. Studien syftar även till att undersöka hur lärare hanterar och arbetar förebyggande med sådana konflikter. För att besvara forskningsfrågorna valdes semistrukturerade intervjuer med ett antal aktiva lärare att analyseras. Resultatet visar att det inte ofta uppstår religiösa konflikter bland elever i årskurs F-3. Studien ledde fram till tre kategorier, värdegrund, den sociala praktiken och konfliktpyramid som centrala delar i ett förebyggande arbete och konflikthantering. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)