Optimering av kylsystemslayout i BvS10

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Luleå tekniska universitet/Energivetenskap

Författare: Amelia Westman; [2019]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: BAE Systems Hägglunds AB har sedan 2001 tillhandahållit den midjestyrda bandvagnen BvS10. BvS10 är ett armerat och amfibiskt allterrängsfordon som är utformat för att ge operativt stöd både militärt och civilt där andra fordon inte kan. Kylsystemet i BvS10 har sitt luftintag på taket på fordonets främre del och sitt utblås bakåt ut över styrdonet som kopplar samman bak- och framvagn. I den här rapporten har det utvärderats om ändringar i geometrin av delar i kylsystemet och om den alternativa radialfläkt som identifierats ger ett gynnsammare luftflöde jämfört med den tillförda fläkteffekten. I Catia V5 ritades en förenklad grundmodell av kylsystemet i 3D och de fyra koncept som togs fram upp. De simulerades sedan i programmet FloEFD. Koncepten som togs fram visade inget gynnsammare luftflöde jämfört med den tillförda fläkteffekten. Beräkningar visar att den nya fläkten Airscrew 475MP4 IGV ger ett ökat luftflöde vid samma fläkteffekt. En optimering utfördes och visade en minskning av driveffekten för fläkten med 15,5 kW vid ett luftflöde på 6,15 kg/s. Ett byte till Airscrew 475MP4 IGV är därför rekommenderat.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)