"Vad är undervisning då?" : En kvalitativ intervjustudie om uppfattningar av undervisningsbegreppet i förskolan och förskoleklassen

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Studien syftar till att undersöka uppfattningen av begreppet undervisning, hur uppfattningenav begreppet påverkar undervisningen och om det skiljer sig mellan förskolan ochförskoleklassen. Genom semistrukturerade kvalitativa intervjuer har vi granskat pedagogernasuppfattning kring begreppet undervisning och skapat oss en bredare bild av komplexiteten ibegreppet. Vi har utfört två delstudier, en i förskola och en i förskoleklass. I delstudie 1medverkade fyra informanter från olika förskolor och i delstudie 2 medverkade fyrainformanter från olika förskoleklasser. Utgångspunkten för att tolka resultatet är enfenomenologisk analys och studien utgår således från fenomenologin. Resultatet visar på attdet finns en tydlig koppling till tidigare forskning där det finns en dragkamp mellanverksamhetsformerna. Samtidigt som det finns en önskan att få in förskolansundervisningsmetoder i skolan visar både forskning och vår egen studie att det går åt andrahållet och att förskolan blir mer skolifierad. Att denna förskjutning sker har flerabakomliggande faktorer som utökade och tydligare styrdokument, ett större pedagogisktansvar och ökade kunskapskrav på både barnen och pedagogerna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)