Omvärldsanalys eller "Fingerspitzengefühl"? - En kvalitativ studie på omvärldsanalys i turismbranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

Sammanfattning: Turismbranschen kännetecknas i dag som turbulent och känslig för konjunktursvängningar, denna känslighet för omvärldsförändringar sätter krav på aktörerna att ha djupa insikter i hur resenären ser ut idag och hur resenären vill se ut i morgon. För att kunna uppnå denna insikt krävs en fungerade omvärldsanalys. Genomför då aktörer i turismbranschen omvärldsanalys för att säkra driften eller bär omvärldsanalys prägel av Fingerspitzengefühl? Vårt syfte med uppsatsen är att undersöka om, och i så fall hur, researrangörer och destination marknadsförings organisationer (DMO) arbetar med omvärldsanalys som ett verktyg i verksamheten för att hantera en mer osäker framtid, samt hur de använder den kunskap som generas av omvärldsanalyser för strategiska beslut i verksamheten. Uppsatsen bygger på en kvalitativ metod, med djupintervjuer samt litteratur och artikelstudier i ämnesområdena omvärldsanalys och beslutsprocesser. Aktörer i turismbranschen använder sig av Business Intelligence och trendbevakning i omvärldsanalysarbetet, dock används de i liten utsträckning. Denna omvärldsanalys har inte stor inverkan på strategiska beslut, framförallt inte när vi har identifierat att mycket av besluten handlar om fingertoppskänsla samt att de inte har redogjort för något systematiskt tillvägagångssätt för beslutsfattande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)